Italien - fredag den 22. februar 2019

Fra Scalea til Caronte

Forrige dag Oversigt Næste dag

Alt fungerede fint på den lille camperplads ved Italiens sydlige Lido. Bortset fra, at vi besluttede at gå i bad samtidig. Der var ingen andre gæster på pladsen, så vi kunne godt optage begge brusekabiner. Af med tøjet og så konstaterede Marie, at 1 euro mønter ikke kunne puttes i automaterne. Der skulle veksles til en polet. På med tøjet igen og ud, for at fange bossen, så han kunne veksle.

Badet gjorde godt og vi følte os som nye mennesker, da vi fortærede morgenmaden i første række til Middelhavet - kun gemt bag en sandvold, så vores udsyn var lidt begrænset.

Morgenmad
Klar til afgang fra Scalea

Vi havde fået tanket camperen helt op og så gik det videre af SS18 mod syd. Marie havde fundet ud af, at Tripadvisor kunne vise en masse forslag til ting, vi kunne se i nærområderne, så nu var der pludselig ikke langt mellem stoppene. Vi kørte kun ca. et kvarter til et sted, hvor de producerede olivenolie. “Fabrikken” lå meget mærkeligt placeret i et boligkvarter, men vi fandt frem til stedet - og der var lukket…

Lidt længere mod syd kørte vi ud til kysten, hvor byen Diamante trak. Marie havde læst, at der skulle være en interessant vandretur i byen. Og den var vel for pokker ikke også vinterlukket?

Vi parkerede camperen langs en strandpromenade og betalte pligtskyldigt 1 euro, for at parkere der i 3 timer. Ingen af de andre parkerede biler så ud til at have betalt…

I centrum fandt vi en restaurant, der var åben. De serverede et par glas musserende hvidvine, før vi begav os ud på travetur i byens historiske centrum. Det viste sig at være en aldeles interessant tur. Rundt i byen var der hundredevis af vægmalerier, malet gennem mange år. De fleste af dem var yderst velholdt, men der var også nogle, der var ved at være lidt afdankede. Vi talte om, at det lige måtte være noget for Fredericia. Det fungerede på den måde, at man inviterede internationale kunstnere til at komme og male et portræt. Så ved jeg godt, at vi har mange graffiti-slamberter i Fredericia, men mange af malerierne var malet i 1. eller 2. sals højde og mig bekendt har de hjerneløse fjolser i Fredericia ikke stiger med sig rundt…

Et køligt glas hvidvin i byen Diamante
Husmaleri i Diamante
En af de mange lukkede bryggerier

Vi sluttede vores besøg i Diamante af med at besøge et lille tratteria U Marinar, for at få lidt frokost. Det viste sig at være en rigtig familierestaurant. Faderen sad og spiste alene i restauranten, da vi kom ind. Jeg gik ud fra, at det var hans søn, der servicerede os. Begge virkede en tand mere danske i deres fremtoning. Ikke en masse råben op. Da sønnen havde taget imod vores ordre, kom faderen hen, for at fortælle, at han var fisker. Han viste stolt billeder frem af sin båd og nogle af de fisk, han havde fanget. Det gik meget godt, selv om hans engelsk ikke var supergodt.

Sønnen serverede 2 fiskeretter, der smagte ganske godt. Jeg fik blæksprutte og Marie fik en ret med store rejer. Ingen andre gæster dukkede op, så det er bestemt lavsæson lige nu. Vi håbede for dem, at der ville komme gæster i restauranten til aften. Ellers var det jo nærliggende at lukke ned for vinteren, som så mange andre hoteller, butikker og spisesteder gør i området.

Diamante

Tilbage til bilen besluttede Marie, at vi skulle tage et nøk sydpå og vi kørte ca. 80 km. Vores camper-app viste en gratis plads i udkanten af en lille by, hvor der også er termiske bade. Vi havde talt om, at vi godt kunne klare en overliggerdag, så måske var det her. Marie drømte om en tur i et termisk bad…

På hovedvej SS18

Parkeringspladsen lå ganske rigtig tæt ved det termiske bad i byen Caronte. Her lugtede af rådne æg, hvilket sandsynligvis skyldes svovl. Vi gik en tur ned i byen. Her var kun et par pizzarier, et hotel eller to og 2-3 barer, som vi gik udenom. Vi fandt også en købmand. Så var morgenbrødet i morgen reddet!

Tilbage ved camperen. Det var blevet mørkt og det meste af dagen havde faktisk været overskyet. Vores fisker fra Diamante nævnte, at vejrguderne havde lovet regn i morgen, så måske var det perfekt, at holde en offdag på en tilfældig parkeringsplads i Caronte!

Aftensmaden blev tilberedt, mens vi smagte på den dunk med 3 liter hvidvin, som vi havde slæbt med fra Diamante. Det smagte ikke af særlig meget - ikke engang selv om det var forholdsvis lunt. Men det kunne drikkes!